<
>

Magnus ’Macke’ Granstedt - sista året i Superbike

Macke.. 2019 blir din sista säsong i RR-SM. Varför?

Det var väl ett gemensamt beslut, både tillsammans med familjen och med teamet. Det största anledingen är väl kanske att tiden inte räcker till helt enkelt. Barnen blir allt större och tar allt mera tid. I princip varje racehelg jag är borta så är det minst ett fotbollssammandrag eller två, det är simskolor och gymnastikträningar, mm. som jag lastar över på Ida att rodda helt själv med tre ungar och alla aktiviteter. Sen tar det ju mycket tid annars också utöver själva racehelgerna med bandagar, testdagar, sponsorevent, möten, garagetid mm. Tiden räcker helt enkelt inte till.

Sen kan jag väl känna lite att den senaste kraschen även påverkat folk i min närhet, som kanske inte tycker att riskerna riktigt är lika okej längre nu när man har familj och tre ungar att tänka på. Jag har ju kraschat massor tidigare också, men egentligen aldrig gjort mig illa ordentligt någon gång. Bara nån fraktur här och där. Men nu när det blev lite frakturer på nacken och hjärnskador så blev det väl en tankeställare för resten av familjen. Själv känner jag nog mest att det var en krasch som vilken som helst...

Petter Reuterholt, motofoto.se

Innebär detta att du kör vidare med din Honda CBR1000RR?

Mja, jo det ser ganska troligt ut. Men man vet aldrig... ????

Blir det några uppdateringar på hojen?

Ja, det kommer det att bli i så fall. Vi jobbar just nu med att sätta ihop allt igen.

Vilka minnen tar du med dig, vilka höjdpunkter - ups and downs - tar du med dig.

Oj, efter 17 år av  racing så finns det så sjukt mycket roliga minnen så det är i princip omöjligt att välja ut något enstaka minne. Men första pallplatsen i regnet på Karlskoga med vurpan efter målgång ligger nog högt på listan. Dubbla pallplatserna i Scandinavian Open på Jyllandsringen i Danmark ligger också bra till. Men annars är det nog bara en generell glädje över stämningen i depån på både tävlingar och bandagar. Den enorma gemenskapen och glädjen i rodracingvärlden som inte går att jämföra med någon annan sport jag sysslat med. Downs, ja det finns nog inga som jag kan minnas. Inte ens när man kraschar tror jag. Det finns alltid något roligt eller lärorikt att ta med sig. Som man brukar säga: "A crappy day at the track i still a lot better than an awesome day at work..." Ha ha ha...

Kommer du att behålla din hoj, och finns det en möjlighet att du kör enstaka dagar? (Tex bandagar i Spanien/Belgien/Australien)

Nej, jag kommer nog att göra mig av med allt efter säsongen. Om man inte kan göra det på samma nivå, så känns det inte riktigt värt det tycker jag. Jag funderar på att sälja ett komplett "ready to race" kit efter sista racet. Man får köpa ett paket med buss, omfattande reservdelspaket, komplett racehoj med egen design och designat startnummer efter egna önskemål. Bara lasta och åka iväg på första bandagen. Det vore nog ett rätt attraktivt paket för någon som precis vill komma igång med racing eller trackdays... Det kanske dyker upp nåt annat sätt för mig att bita mig kvar i racingvärlden efter den här säsongen, vem vet...

Vad kommer du sakna mest?

Oj, allt tror jag... Till och med lasta, packa, lasta ur, packa upp, riva, packa, lasta, åka hem, lasta ur, tvätta, serva... Hehe, visst är det märkligt, att allt omkring också har sin tjusning.

Petter Reuterholt, motofoto.se

Vad kommer du sakna minst?

Oj, inget alls tror jag. Kanske dom där sena kvällarna i garaget med tråkigt underhåll eller stressmecka ihop en kraschad hoj. Den typen av "icke-konstruktivt" meckande under tidspress... kanske.

Kommer du prova på ngt annat i mc-väg? (Enduro?)

Nej, det tror jag inte. Eller... Ja, man ska ju aldrig säga aldrig men... Cross och Enduro har jag ju redan provat på, och det hade jag ju om möjligt ännu mindre talang för än roadracing, haha. Helt talanglös... På vägen? Mjah... Inte nu i alla fall... Kanske längre fram i tiden när barnen är stora och utflugna så finns det väl nån romantisk tanke om att köpa något liknande en BMW GS1200R eller vad dom heter, en offroadare med stora packväskor och grejer, och sen packar man bara en tandborste och sätter sig på hojen och kör åt vilket håll som helst... Så kanske man hamnar i bergen i Norge, nere i södra Europa, eller i Afrika.

Text: Dan Höijer

Foto: Motofoto.se

Roadracing logo
roadracingSE
28 mars 2019 kl. 11:20

RoadracingSE på Instagram